loading...
نقد و بررسی انواع مواد مخدر و افیونی
متقولی بازدید : 5 جمعه 17 آبان 1392 نظرات (0)

سم زدائي و خماري

     
 

 بسياري از ما معتادان وقتي مصرف مواد مخدر را قطع مي كنيم در روز هاي اول بهبودي دچار عارضه خماري مي شويم. در اين قسمت اطلاعات و پيشنهادهاي لازم براي تحمل و كنار آمدن با عوارض و علائم دردناك خماري وكمك به رفع اين حالات و تلاش براي پاك باقي مانده ارائه شده است.

  • سازش با عوارض خماري
  • راهكارهاي عملي براي تحمل خماري
  •   

    • بسياري از ما معتادين در روزهاي اول بهبودي از عوارض و پي آمدهاي قطع مصرف مواد مخدر كه حالت خماري است رنج مي بريم. به علت مبتلا بودن ما به بيماري اعتياد براي اينكه بتوانيم عادي زندگي كنيم به مواد مخدر نياز داريم. وقتي مقدار مصرف مواد مخدر را كم يا مصرف را كاملا قطع مي كنيم بدن و مغز ما به شكل هاي مختلف و دردناك به اين كار ما واكنش نشان مي‌دهند. چنين به نظر مي رسد كه تمام وجود ما فرياد برآورده و از ما مي خواهد آن چيزي را كه به آن عادت كرده و وابسته شده است و براي ادامه حيات خود به آن نياز دارد در اختيارش قرار دهيم. خماري حالتي است كه اكثر ما معتادان هنگام سم زدائي از مواد مخدر دچار آن مي شويم و اين حالت نشان مي دهد كه ما به تدريج بهبود پيدا مي كنيم و حالت عادي و طبيعي خود را به دست مي آوريم. نشانه هاي خماري شامل عرق سرد كردن، تپش قلب، اسهال، دل پيچه، استفراغ ، درد عضلاني، بي خوابي ، بي اشتهايي ، اضطراب، تندخوئي و بي قراري است. فكر كردن به چنين عوارض دردناكي باعث مي شود تا بسياري از ما معتادان از قطع مصرف مواد مخدر خسته شده و از پاك شدن بگذريم.
    • علاوه بر اين، اين موضوع را نمي توان انكار كرد كه مصرف مواد مخدر به ما آرامش مي دهد و بسياري از ما نمي توانيم زندگي بدون مصرف مواد مخدر را حتي تصور كنيم. مصرف مواد مخدر هر چند بطور موقت اما به هر حال باعث بوجود آمدن انرژي كاذب در ما مي شود و به ما كمك مي كند تا با مشكلات و مسائل زندگي كنار بيائيم. به همين علت با وجود ويرانگر بودن مصرف مواد مخدر و با آنكه اعتياد در نهايت موجب بدبختي و فلاكت ما مي شود اما مصرف مواد مخدر تنها راهي است كه ما براي تحمل مسائل و مشكلات زندگي آنرا مي شناسيم. اعتیادمان به مواد مخدر هم جسمي است و هم رواني وروحی و تنها راه پاک شدن و بهبودی اینست که خودمان باید امکان معالجه هرسه جنبه بیماریمان را فراهم آوریم . اول ذهن و روان ما بايد ياد بگيرد كه چطور بدون تكيه به مواد مخدر با زندگی کنار بیاید و مسائل و مشکلات را تحمل کنند. و بعد بدن ما بايد ياد بگيرد تا بدون نياز به مواد مخدر چطور بطور طبيعي فعالیت کند. براي اينكه به اين هدف دست پيدا كنيم بايد علائم دردناك خماري را تحمل كنيم تا بتوانيم بدون احتياج به اين گونه مواد زندگي عادي و سالمی را از سربگيريم. ما شجاعانه تصميم گرفته ايم از مصرف مواد مخدر دست برداريم و راه و روش زندگي جديد را ياد بگيريم و اكنون در مرحله اي قرار داريم كه بايد مشكلات و سختي ها را تحمل كنيم. فراموش نکیند که سالیان درازی مواد مخدر استفاده کردیم و اکنون که هم جسم و هم روان ما به مواد عادت کرده اند به سادگی نمي توانند از مواد دست بكشند.
    • اما بايد بدانيد كه علائم خماري هميشگي نبوده و پس از چندي از بين مي روند. اينكه عوارض خماري چه مدت پس از قطع مصرف مواد مخدر از بين مي روند به نوع مواد(ويا تركيب چندين مواد با يكديگر)، مدت زمان مصرف و توانايي جسماني ما بستگي دارد. اما ترديدي نداشه باشيد كه خماري حالت هميشگي نداشته و به تدريج از ميان مي رود و ما به سوی آزادی بازمی گردیم. بايد شجاع باشيم و بدانيم كه این خداوند بوده که ما را خلق کرده و این توانائی را به جسم و روان ما داده است به بتوانند آسیب هائی را که به آنها رسیده است ترمیم و برطرف کنند. جسم و روان ما سرانجام بدون هيچ گونه نيازي به مصرف مواد مخدر بهبود پيدا مي كنند.
    • نکته دیگر اینکه هزاران نفر از ما معتادان عذاب خماری را تحمل و تجربه کرده ایم و اکنون در بهبودی یک زندگی آزاد و آبرومندانه ای داریم و تنها چیزی که برای به دست آوردن بهبودی به آن نیاز داریم داشتن عزم و تمايل شديد برای پاک شدن از مواد مخدر، صبر و شکیبائی برای تحمل لحظات طاقت فرسا و ایمان و امید به کمک و یاری خداوند، کارکرد ١٢ قدم و شرکت در جلسات انجمن در خلال روزهای دشوار خماری است. وقتی به این اصول باور پیدا کنیم و با جدیت به آنها عمل کنیم در آنصورت بیماری ما نخواهد توانست ما را متقاعد و قانع کند که مصرف مواد تنها راهی است که می توان با آن زندگی کرد.
     
     
    سازش با عوارض خماري
    در این قسمت پیشنهاداتی برای کمک به شما جهت کنار آمدن، غلبه کرد ن و از عهده عوارض و نشانه های خماری و تقویت اراده شما برای پاک شدن از مواد مخدر ارائه شده اند.
    Managing Withdrawals-F
     
    ۱- مراجعه به پزشک در صورت لزوم
    • بسیاری از ما معتادان لازم است برای درمان و سم زدائی به مراكز درمانی مراجعه کنیم. در واقع برای برخی از ما قطع مصرف مواد مخدر و ترک فيزيكي باید تحت نظر پزشک انجام شود. کاهش یا قطع یکباره مصرف مواد مخدر می تواند خطرناک باشد. اگر مواظب نباشیم ممکن است خماری به حمله (صرع)، شوک یا حملات قلبی منجر شود. بدن ما معتادان مزمن نسبت مواد مقاومت (تولرانس) پیدا کرده است و از لحاظ جسمی به شدت به مواد وابسته شده است. ما چون حرفه ای نیستیم اطلاعات چنداني نداريم و قادر نیستیم میزان لطمه و آسیبی را که به خود رسانده ایم ارزیابی کنیم ونمی دانیم که چگونه می توانیم خود را از شَر مواد مخدر خلاص کنیم. شهامت و جسارت تصمیم گرفتن برای پاک شدن کار مهمی است اما این کار باید با مسئولیت پذیری و از روی عقل و منطق و با کمک گرفتن از افراد متخصص انجام شود بهتر است.
    • در برخی از انجمن ها این تصور نادرست رواج دارد که هر کس که به انجمن مراجعه کند به ناگهان و یکباره می تواند پاک شود. شاید بخشی از این تصور نادرست که بیشتر جنبه افسانه دارد تا واقعیت از اینجا ناشی شود که ما می توانیم بدون گرفتن هیچ گونه کمکی از خارج از انجمن مصرف مواد را قطع کنیم و کمک خارج را انجمن را نوعی لغزش به حساب آوریم. باید بدانیم که گرفتن کمک های پزشکی برای بسیاری از ما که می خواهیم بهبودی پیدا کنیم ضرورت دارد. مراجعه به مراكز درماني برای دریافت کمک های لازم جهت ترک فيزيكي کاری بسیار رایج است. امروزه از لحاظ پزشکی اعتیاد یک نوع بیماری محسوب می شود و در بسیاری از نقاط جهان با اعتیاد به عنوان یک بیماری برخورد و درمان می شود. ما نباید به خاطر اعتیادمان مجازات شویم و از اینکه بدون دریافت کمک های پزشکی برای ترک و قطع مصرف مواد تلاش می کنیم نباید به ما مدال افتخار داده شود. اعتراف کردن و تن دردادن به این واقعیت که ما معتاد هستیم و وارد مرحله بهبودی شده ایم شهامت و جسارت می خواهد و ما نباید بی مورد و بیش از اندازه عذاب بکشیم. همینکه صادقانه تلاش می کنیم تا از بیماری اعتیاد بهبودی پیدا کنیم و برای این کار و دریافت کمک جهت تحمل و غلبه بر خماری به مراکز درمانی مراجعه می کنیم خود قدمی مهم در مسیر بهبودی ما محسوب می شود. دریافت کمک از مراکز درمانی می تواند به ما برای مراجعه به انجمن کمک کند چون بسیاری از ما به علت ترس از خماری از قطع مصرف مواد مخدر وحشت داریم. باید همیشه به یاد داشته باشیم که تنها شرط مورد نیاز برای عضویت در انجمن ١٢ قدم تمایل به قطع مصرف مواد است. هیچ کس در جلسات انجمن حق ندارد ما را به علت مراجعه به مراکز درمانی جهت ترک اعتیاد مواخذه یا درباره ما بد قضاوت کند. 
     
    ۲- پرهیز از سیکل مخرب اعتیاد
    • بيماري اعتیاد دارای یک دور یا سيكل باطل است. این بیماری ریشه در روان و ذهن ما دارد و همواره برای مصرف مواد وسوسه می شویم اما به محض اینکه مواد را مصرف می کنیم از کار خود پشیمان می شویم و احساس گناه می کنیم. سپس برای اینکه احساس گناه نکنیم مقدار بیشتری مواد مصرف می کنیم اما هرچه میزان مصرف ما بالاتر می رود احساس بدتری نسبت به خود پیدا می کنیم. در واقع این احساس جنبه روانی عدم سلامت عقل بیماری اعتیاد را نشان می دهد و بر اثر همین عدم توازن فكري است که نمی توانیم رفتار غیر منطقی خود را که همان مصرف مواد است کنار بگذاریم چون تصور می کنیم با مصرف مواد مخدر احساس خوبی به ما دست خواهد داد. علاوه بر این وقتی مصرف مواد مخدر را شروع می کنیم جنبه جسمی بیماری ما آغاز می شود و بدن ما از لحاظ جسمی برای مصرف هر چه بیشتر مواد مخدر برای کارکردن عادی خود دچار پدیده ویار می شود. این حالت ویار بارها و بارها تکرار می شود تا اینکه سرانجام بیشتر ما از زندان يا تيمارستان سر درمی آوریم یا اینکه بر اثر اعتیاد می میریم. آنچه در تصمیم ما برای پاک شدن از مواد مخدر اهمیت دارد این است که برای درهم شکستن این چرخه ویرانگر یعنی مصرف مواد و احساس گناه و پشیمانی و دو باره مصرف مواد و احساس گناه و پشیمانی بیشتر، این است که ازمصرف بار اول مواد خودداری کنیم تا این دور باطل ادامه پیدا نکند. وقتی مصرف مواد را شروع کنیم دیگر قدرت متوقف کردن آنرا از دست می دهیم.
    • به عنوان معتادانی که با علائم و نشانه های خماری دست به گریبان هستیم باید ماهیت بیماری خود را بشناسیم. عذاب خماری هر اندازه هم که باشد باید آنرا تحمل کنیم چون باید همیشه یادمان باشد که مصرف بیشتر مواد مخدر باعث می شود تا چرخه ویرانگر دو باره از سرگرفته شود. درست است که با مصرف مواد مخدر برای مدتی کوتاه از حالت خماری بیرون آمده و احساس آرامش می کنیم اما تاوانی که بابت از سرگیری مصرف مواد پس می دهیم بسیار سنگین است چون امکان بهبودی خود را به تاخیر می اندازیم. بهتر است اینطور تصور کنید که علائم خماری نشانه آن است که بدن و روان ما دارد تلاش می کند تا بیماری خود را درمان کنند و حالت طبیعی خود را به دست آوردند. توجه داشته باشید که ما معتادان انسان های بیماری هستیم که تمایل داریم بهبود پیدا کنیم و باید این موضوع را از ذهن خود پاک کنیم که ما انسان های بدی هستیم که می بایست مجازات شويم. با خود مهربان و صبور بودن در دوره دردناك خماري مي تواند به ما براي تحمل خماري كمك كند. 
     
    ۳- بدان خماری همیشگی نیست
    • در زمانی که دوران سم زدائی و خماری را می گذرانیم وسوسه و ویار ما برای مصرف مواد مخدر به اوج خود می رساند. نه تنها ذهن معتاد ما هزار و یک دلیل می آورد که ثابت کند به چه علت به مصرف مواد مخدر نیاز دارد بلکه جسم ما نیز بيقرار است و چیزی را می خواهد که به آن وابسته شده است. اما باید بدانیم که این حالت روانی وحشتناک (ميل شديد به مصرف مجدد) و دردهاي جسمی ناشي از خماري بخشی از روال سم زدائی است. نه تنها بدن ما خود را از شر سمی که به آن عادت کرده خلاص می کند بلکه تلاش می کند با عبور از اين مرحله دردناك حالت طبیعی خود را به دست آورد. باید اعتراف کنیم که بهبود یافتن از اعتیاد یک فرایند طولانی و زمان بر است و به صبر و حوصله و تحمل نیاز دارد. همانگونه که در انجمن گفته می شود "ما یک شبه معتاد نشده ایم و نباید انتظار داشته باشیم که یک روزه از شر اعتیاد خلاص شویم ". ترك مواد مخدر به زمان نیاز دارد.
    • افکار معتادگونه ما برای متقاعد کردن ما به مصرف دوباره مواد مخدر هر چه می خواهد بگوید ولی باید بدانیم که علائم سم زدائي هميشگس نيست و سر انجام پس از مدتی از میان می رود. هر روز که از قطع مصرف مواد مخدر می گذرد ما یک روز به خلاص شدن از علائم خماری نزدیک تر می شویم. از سر گرفتن مصرف مواد برای کاستن از میزان دردی که از آن رنج می بریم باعث خواهد شد تا ما بار دیگر بازی را از سربگيريم . بعضی وقت ها گفتن این موضوع به خودمان که عوارض خماری موقت است و سر انجام از بین خواهد رفت به ما کمک می کند تا این عوارض را تحمل کنیم. علائم جسمی خماری به صورت موج به سراغ ما معتادان می آید. بعضی وقت ها برای چند دقیقه دچار لرز و عرق شدید می شویم و بعضی وقت ها این عوارض مدت زمان طولانی تر به ما دست می دهد. اما اگر به خود بگوئیم که من این حالت ها را تحمل خواهم کرد و تسلیم آنها نخواهم شد در آنصورت در مدت زماني کمتر از آنچه که تصور می کنید این عوارض از بین خواهند رفت. همین حالت در مورد جنبه های روانی و ذهنی نیز صدق می کند. بی قراری ، نگرانی و خشم و ترس همگی احساس هستند. این گونه احساسات با آنکه به شدت آزار دهنده و عجیب به نظر می رسند اما اگر ما به خودمان یادآوری کنیم که عوارضی مثل خشم و نگرانی وترس چیزی جز احساس نیستند در آنصورت متوجه خواهیم شد که این احساسات قدرتی ندارند که ما را به مصرف مواد مخدر وادار کنند. مشکل ما معتادان این است که ما هرگز راهکارهای سالم و مثبت تحمل و کنار آمدن با مسائل را یاد نگرفته ایم و نمی دانیم که چگونه باید احساسات خود را کنترل کنیم. ما در برابر دنیا بي تحركي و سستی را در پیش گرفته ایم و مواد مخدر به ما کمک کرده است تا از هر گونه ناملایمات و ناراحتی فرار کنیم. به همین علت طبیعی است وقتی با درد و عذاب خماری روبرو می شویم واکنش طبیعی ما این است که می خواهیم از آن خلاص شویم. اما به خاطر داشته باشید که اگر عذاب خماری را تحمل کنید در آنصورت بهبودی و به همراه آن انواع احساسات خوب همچون احساس آزادي، لذت، خنده و شادمانی نصیب شما خواهد شد و اینبار شما تنها نیستید.
     
    ۴- ایجاد یک سیستم حمایتی و حفاظتی
    • در مدت زماني که دچار خماري هستيد بايد از نزديک شدن به مواد مخدر يا افرادي که با آنها مواد مصرف کرده ايد و اماکن و يا وسائل مصرف كه مصرف مواد مخدر را به ياد شما مي آورد جداً دوري کنيد. اين موضوع بايد از سوي همه کساني که در بهبودي بسر مي برند رعايت شود اما لازم است کساني که دوره سم زادئي را سپري مي کنند با جديت بيشتري آنرا رعايت کنند. بايد توجه داشته باشيم که بيماري ما با مشاهده آثار و نشانه هاي محيطي و رواني مربوط به مصرف مواد تحريک (وسوسه) مي شود . قرار گرفتن در مکاني که مواد مخدر در آن وجود دارد ما را به مصرف مواد تحريک خواهد کرد و اراده ما براي تحمل عوارض خماري ضعيف خواهد شد. در خلال اين دوره به جاي نشستن در خانه و لرزيدن و عرق کردن يا تماشاي دوستي که مواد مصرف مي کند به جلسه انجمن هاي ١٢ قدم برويد. به ياد داشته باشيد که جلسات مکاني است که انبوهي از معتاداني که عوارض خماري را تحمل کرده اند در آن حضور دارند و نبايد از اينکه در حال خماري ديده مي شويد احساس شرمندگي کنيد چون هيچ کس قضاوت بدي درباره شما نخواهد کرد. در اين جلسات هيچ چيز جز اميدواري و دلگرمي و حمايت و محبت ديگران نخواهيد ديد. نشستن در کنار کساني که همان عذابي را که شما اکنون تحمل مي کنيد تحمل کرده اند مي تواند به شما در حفظ اراده و تصميم خود براي ترک اعتياد کمک كند.
    • توجه داشته باشيد که شما ديگر تنها نيستند و مجبور نيستند در تنهائي خود و در سکوت عذاب بکشيد. اگر توانسته ايد براي خود راهنما پيدا کنيد، اگر توانسته ايد براي خود دوست و همقدم پيدا کنيد و شماره تلفن آنها را در اختيار داشته باشيد مي توانيد با برقراري تماس با آنها از حمايت و کمک آنها برخوردار شويد. بعضي وقت ها همينکه با کسي صحبت و مشارکت کنید و بگوئيد که در چه وضعيتي قرار داريد به کاهش رنج و عذاب شما کمک خواهد کرد. اما رفتن به سراغ مصرف كنندگان که چيزي جز مصرف مواد از شما نمي خواهند و تلاش مي کنند تا باکشاندن دوباره شما به بساط مصرف مواد مخدر از اينکه خودشان همچنان معتاد هستند احساس بدي نداشته باشند بدون شک سبب خواهد شد تا شما بار ديگر مصرف مواد را از سر بگيريد. با کساني که در برنامه دوازده قدم شرکت دارند معاشرت کنيد چون اين افراد كساني هستند که از جان ودل به شما کمک خواهند کرد. قرار گرفتن درکنار کساني که حمايتي از شما نمي کنند و دركي نيز از بيماري اعتياد ندارند و احتمالاً شما را هم سرزنش مي کنند و به هيچ وجه وضعيت شما و عذابي که مي کشيد برايشان قابل درک نيست همچون اعضاي خانواده روش خوبي براي اين دوره حساس که شما کاملا آسيب پذير هستيد نمي باشد. براي اينکه بتوانيد علائم خماري را بهتر تحمل کنيد و خود را از شر مواد مخدر خلاص کنيد بايد مراقب و مواظب خودتان باشيد و از حمايت کسانيکه از دستشان کمک بر مي آيد برخوردار شويد. هیچگاه خود را امتحان نکنید وبه اماكني كه مصرف مي‌كرديد (زمين بازي) برنگردید.
     
    ۵- مبارزه با بیماری اعتیاد
    • اعتیاد يك بيماري بسیار حیله گر، فریبکار و اسرار آمیز و است. بیماری اعتیاد می خواهد تا ما را به همان وضعیت سابق که به آن عادت کرده و احساس راحتی می کنيم بازگرداند. افکار ما به ویژه در دوره سم زدائی و خماری ممکن است بهم ریخته شود و تنها روزهای خوب مصرف را به یاد بیاورد. افکار معتادگونه تلاش می کند ما را متقاعد کند که دوران اعتیاد هم چندان دوره بدی نبوده است و از ما می خواهد تا همه بدبختی ها و نابسامانی هائی را که مصرف مواد مخدر بر سر ما و اطرافیانمان آورده است فراموش کنیم. باید در این دوره ما بايد بتوانیم با افکار معتادگونه مان مقابله کنیم و آنرا را به چالش بكشانيم و واقعیت هائی را که اعتیاد برسرمان آورده است به یاد بیاوریم.
    • اگر خماری حالت بسیار آزار دهنده ای پیدا کرد و جداً به این فکر افتادید که دوباره مواد مصرف کنید با خودتان فکر کنید و ببینید با از سرگرفتن مصرف مواد مخدر چه وضعیتی برای شما پیش خواهد آمد. واقعیت این است که رنج و عذاب خماری پس از مدت کوتاهی از میان خواهد رفت اما باید دید بعد از آن چه پیش خواهد آمد. با مصرف مواد مخدر مشکلات و مصائب شما از میان نخواهند رفت بلکه سيكل ویرانگر بیماری بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. مدتی طول نخواهد کشید که دو باره به همان نقطه شروع باز خواهید گشت، یعنی مشکلات شما بدتر از گذشته خواهد شد و این امکان وجود دارد که شما دیگر امکان و شانس بهبودی را پیدا نکنید. بسیاری از معتاديني كه برای تحمل رنج خماری به مصرف مواد روی آورده اند ، سرنوشتی جز مرگ نداشته اند.
    • وقتی که مصرف مواد را قطع کرده و از خماری در عذاب هستیم باید رفتاری کاملا عاقلانه و معقول داشته باشیم تا بتوانیم این دوره دشوار را تحمل و آنرا پشت سر بگذاریم. باید بدانیم برای چه تصمیم گرفته ایم پاک شویم و چه عواملی باعث شده اند تا به فکر ترک اعتیاد بيفتیم. باید به خود یادآور شویم که خماری حالت موقت دارد و برای رهائی از چنگ اعتیاد چاره ای جز تحمل خماری نداریم چون خماری بخشی از روال پاک شدن جسم ما از سم مواد مخدر است. باید با خود مهربان و ملایم باشیم و اجازه دهیم تا این دوره سپری شود.
    • باید بدانیم که خماری برای همیشه ما را عذاب نخواهد داد هرچند در روزهائی که از خماری رنج می بریم ممکن است تصور کنیم که نمي توانيم ترك كنيم. جسم و روانی که خداوند به ما داده است بسیار قوی هستند و ما سر انجام بهبودی خود را به دست آورده و افراد سالمی خواهیم شد. وقتی که بر اثر خماری رعشه گرفته و عرق سرد سراسر بدن شما را پوشانده است ، وقتی چهار ستون بدنتان بر اثر خماری درد کشیده و شبهائی را كه بدون یک لحظه خواب سپري کرده اید لبخند بزنید و به خود بگوئید درست است که عذاب می کشم اما در مسیر رهائی از اعتیاد قدم بر می دارم . دیگر اجازه نمی دهم که مواد مخدر بر من حکومت کند. به اندازه کافی قوی هستم که همه این مشکلات را تحمل کنم و اجازه نخواهم داد تا بیماری من مرا شکست دهد.
     
    راهکارهای عملی برای تحمل خماری
    در این قسمت برای کمک به شما جهت تحمل عوارض خماری راه حل های عملی ارائه شده اند:
    Practical coping strat.-F
    ۱- پذیرش وضعیت
    بدترین کاری که ممکن است در هنگام خماری مرتکب شویم این است که خودمان را مجازات کنیم. ما به علت اعتیاد و تلاش برای ترک آن ، هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی در عذاب هستیم و نباید حال بد خودمان را با خشمگین شدن و یاس و ناامیدی از اینكه چرا به چنین وضعیتی دچار شده ام از آنچه که هست بدتر کنیم. در پیش گرفتن رفتاری ملایم و محبت آمیز نسبت به خودمان همچون رفتاری که با افراد بیماری که از یک بیماری کشنده در حال بهبودی نشان داده می شود به ما کمک خواهد کرد تا بپذیریم که از یک بیماری که باعث شده تا جسم و روان ما مسموم شوند بهبودی پیدا می کنیم و دوره سم زدائی را می گذرانیم. به این ترتیب است که خواهیم پذیرفت خماری بخشی دردناک از مراحل سم زدائی و بهبودی ما از بیماری اعتیاد است. با پذیرفتن این مسائل راحت تر می توانید از راهکارهای مربوط به تحمل خماری استفاده کنید. برای مثال اگر احساس بی قراری می کنید یا نمی توانید بخوابید بپذیرد که فعلا قادر به خواب نیستید و ازجای خود بلند شوید به سراغ کاری مفید و سازنده بروید یا خود را با تماشای یک فیلم یا خواندن یک کتاب سرگرم کنید.
     
    ۲- پایبندی در انتخاب
    وقتی وسوسه و ویار مصرف مواد به سراغتان می آید و یک لحظه شما را به حال خود رها نمی کنید باصدای بلند فریاید بزنید "بس است". توجه داشته باشید که اين بیماری شماست که شما را به بازی گرفته است و تلاش می کند تا شما را متقاعد کند چاره ای جز مصرف مواد مخدر ندارید. به خود بگوئید من امروز از قدرت حق انتخاب برخوردارم و انتخاب امروز من این است که تحت هر شرایطی مواد مصرف نکنم. تاکید بر این نکته که من مجبور نیستم که مصرف مواد مخدر را انتخاب کنم به شما نیرو خواهد تا بیماری اعتیاد را که فکر مي کنید شما را مغلوب خود کرده است شکست دهید.
     
    ۳- استفاده از حمایت
    تحمل خماری کار دشواری است و به همین علت باید از همه سیستم های حمایتی خود استفاده کنیم. به راهنمای خود یا دوست و همقدم بهبودی خود تلفن کنید یا به جلسات انجمن بروید و یا به سراغ کسی بروید که احساس می کنید از شما برای ترک کردن مواد حمایت می کند. به خاطر داشته باشید که بیماری اعتیاد از جمله بیماری هائی است که نمی توان به تنهائی از آن بهبود پیدا کرد و برای مقابله با شرایطی که به تنهائی قادر نیستيد از عهده آن برآئید باید از دیگران کمک بگیرید.
     
    ۴- تجدید تصمیم
    یاد داشت هائی تهیه کنید و آنها رادر همه جای خانه تان و هر جای دیگری که ممکن است آویزان کنید و به خود یادآور شوید که به چه علت تصمیم گرفته اید مصرف مواد مخدر را قطع کنید. بنویسید که اعتیاد چه بلائی بر سر شما آورده و شما را به کجا کشانده است. همه مصائب و بدبختی هائی را که به علت اعتیاد تحمل کرده اید روی کاغذ بنویسید تا یادتان باشد که علت تصمیم گیری شما برای ترک اعتیاد چه بوده است. این کار باعث خواهد شد تا اعتیادتان نتواند برای متقاعد کردن شما برای مصرف دوباره مواد مخدر بهانه های واهی و بیهوده برای شما بیاورد.
     
    ۵- صبر و بردباری
    خماري همانند موج است، اول اوج مي گيرد و اندكي بعد فروكش مي كند. در زمانيكه خماري در اوج خود قرار دارد و شما احساس مي كنيد كه به شدت به مصرف مواد مخدر نياز داريد براي چند دقيقه طاقت بياوريد و منتظر بمانيد تا ويار و وسوسه مصرف مواد مخدر فرو كش كند. به خود يادآوري كنيد كه اين لحظات دردآور براي هميشه ادامه نخواهد يافت و نبايد خود را تسليم خواسته ها و احساسات كنيد. در اين حالت چند نفس عميق بكشيد. بهتر است حواستان را بر موضوع ديگري متمركز كنيد و به مساله ديگري غير از مواد مخدر فكر كنيد. توصيه مي شود در چنين حالتي به فعاليت ديگري بپردازيد تا توجه شما روي موضوع ديگري متمركز شود چون از اين طريق مي توانيد عوارض خماري را راحتتر تحمل كنيد. روش ساده تحمل كردن و منتظر ماندن حدود ۵ تا ۱۰ دقيقه براي سپري شدن حالت شديد خماري به بسياري از ما كمك كرده است تا تسليم افكار و احساسات خود نشويم و هنگام خماري به سراغ مواد مخدر نرويم.
     
    ۶- اتکا به خدا
    از خداي خود بخواهيد تا به شما براي پاك شدن از مواد مخدر و تحمل خماري كمك كند. ما فراموش مي كنيم كه خداي ما مي تواند به ما كمك كند البته به شرط اينكه به خداوند ايمان داشته باشيم و از صميم قلب از وي كمك بخواهيم. نيروئي برتر از خودمان وجود دارد كه قدرت لازم را به ما مي دهد و به ما براي اجراي تصميم مهم و شجاعانه اي كه گرفته ايم كمك خواهد كرد. براي افزايش نيروي روحاني و معنوي خودتان دعا و عبادت يا مراقبه كنيد. فهرستي از نعمت ها و فعاليت هائي كه شما را به ياد خداوند مي اندازد تهيه كنيد. بسياري از ما در دوره خماري به عبادت هاي روزانه يا ارتباط معنوي با خداوند روي آورده ايم و همين ارتباط به قوي تر شدن عزم و اراده ما براي ادامه راه جديدي كه براي بهبودي خود در پيش گرفته ايم كمك كرده است. دعا كن
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط هر روز آخرین خبر استخدامی را برات اس ام اس میفرستیم در تاریخ 1393/10/09 و 4:10 دقیقه ارسال شده است

سلام وقت بخیر

اگه تمایل داری هر روز آخرین اخبار استخدامی شرکت ، سازمان های دولتی را دریافت کنی

می تونی به لینک زیر جهت فعال سازی بری

http://sms.mida-co.ir/newsletter/6/estekhtam

این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir

این نظر توسط پیشنهاد یک کسب کار هوشمندانه در تاریخ 1393/08/26 و 1:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما

این پیام احتمالا آینده ی تجاری شما را متحول خواهد کرد

شما می توانید با حداقل سرمایه ی اولیه ،

صاحب جامع ترین مرکز فروشگاهی و خدماتی شهرتان شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.IBP24.ORG مراجعه نمایید

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/07/02 و 1:36 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم
شما می توانید با عضویت در طرح همکاری فروش پنل و خطوط پیامکی از بازدید کننده وبلاک خود درآمد کسب کنید
ابتدا وارد آدرس زیر شوید و مراحل ثبت نام رو کامل نمائید
http://sms.mida-co.ir/hamkar
سپس وارد پنل کاربری شوید و از قسمت شبکه فروش و بازاریابی کد های مربوط به فروش پنل را در سایت خود قراردهید بعد از معرفی هر کاربر به شما 25 درصد سود فروش داده می شود
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید
mida-co.ir
info@mida-co.ir

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/04/20 و 3:57 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم

برای داشتن یک سامانه حرفه ای و رایگان همین حالا اقدام نمائید. سامانه sms5002.ir به شما یک پنل پیامک کاملا اختصاصی رایگان می دهد با این سامانه پنل ارتباطی جدیدی بین سایت و کاربران خود آغاز کنید. برای فعال سازی همین حالا اقدام نمائید.

جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمائید

sms5002.ir/register.php


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 10
  • بازدید سال : 13
  • بازدید کلی : 138